RSS

Apple poslje Jobsa

08 lis.

U današnjem tekstu želio bih vam dati primjer vezivanja branda na fizičku osobu – neću previše teoretizirati, nego ću koristiti konkretan i direktan primjer koji je, vjerujem svima poznat. Tu ćemo vidjeti sve poteškoće, ali i prilike za napredak koje nastaju za jednu tvrtku, nakon smrti njezinog nositelja branda.

Današnji post počinjem jednom starom viješću. Umro je Steve Jobs. Da, već neko vrijeme nije među nama, ali kompanija i dalje grabi naprijed – rekli bismo – kao da se ništa nije promijenilo. Ipak to nije tako. Postavivši visoke standarde kvalitete i inovacija, Jobs je Appleu dao izuzetno težak zadatak da se nakon njegove smrti održi. Održati se, pak, može samo ako nastavi jednakim tempom. Usudio bih se reći da Apple više nema resurse kakve je imao – nema Jobsa. Veliki broj fanova, ali i zaposlenika i analitičara također su zabrinuti. Tako se neki stručnjaci pitaju koliko dugo može trajati ovaj uspjeh bez Jobsa za kormilom? Svakako, niti Jobs nije bio savršen – sjetimo se samo fijaska s antenom na iPhone 4 i njegovih ranijih Mac računala koji nisu polučila poseban uspjeh.

Ipak, s jednom stvari se moramo složiti – Jobs je bio ikona svoje tvrtke – centralna ličnost Applea, koju su glorificirali i s kojom su se identificirali zaposlenici i obožavatelji. Nakon njegove smrti uslijedilo je nekoliko promašaja Applea koji se nakon Jobsove smrti prosuđuju mnogo strože – npr., aplikacija koja je trebala zamijeniti Google maps pokazala se punom bugova i neuporabljivom, a i sam iPhone 5 nije doživio jednake ovacije kao njegov prethodnik, unatoč izvrsnim prodajnim rezultatima. Kad tome dodamo tužbu koji Apple ima protiv Samsunga, možemo zaključiti da se Apple nosi s velikim pritiskom da ostane na tronu. Tako bivši zaposlenik Applea na poziciji kreativnog direktora, Tom Suiter, kaže da Jobs NIKAD ne bi odobrio izlazak takve bugovite aplikacije, ili puštanje nedavno prikazanih i loše odrađenih reklama.

S druge strane, postavlja se pitanje koliko je realno očekivati da Apple nastavi istim tempom? Ne zaboravimo, da je apple najvrjednija kompanija na američkom tržištu, s vrijednošću od 629.4 MILIJARDE dolara. I iPhone 5 je premašio očekivanja, prodavši se u 10 milijuna primjeraka u prva dva tjedna. Do danas prodano je 243 milijuna iPhone uređaja, koji Appleu donose 70% ukupnog profita. S obzirom na to da Apple uskoro predstavlja Apple TV i novu verziju svog iPad uređaja, njihove dionice bi mogle još porasti.

Sve je ovo ponukalo stručnjake i laike da se zapitaju kad će Apple dosegnuti vrhunac svog rasta? Smrt Jobsa svakako nije mala stvar i za Apple to svakako mora predstavljati poticaj za određene promjene. Prije svega, Apple mora definirati novi snažan temelj za predstavljanje vrijednosti svog branda, jer to više ne može biti Jobs. Druga stvar jest da se Apple mora srednjoročno prikazati tržištu kao tvrtka koja je nedirnuta činjenicom Jobsove smrti. Ovo će biti izuzetno teško, jer svaki promašaj – svaka greška i propust, koliko god bili tržišno uvjetovani, nužno utječu na sentiment ulagača i mnogi će tada komentirati “to ne bi bilo da je Jobs bio živ”. Upravo zbog toga, smatram da je nužno da Apple okrene novi list i nastavi bez oslanjanja na polako klimavi Jobsov spomenik.

Naravno, za Apple to predstavlja znatan rizik i nije lako na brzinu izgraditi identitet branda koji bi mogao parirati gorostasu kakav je bio Jobs. Ipak, dugoročno gledano, i zbog svega izloženog to je za Apple višestruko bolje, nego da živi na staroj slavi, dok sumnjičavo oko javnosti prati svaki korak i bilježi svaki propust. Jedno je sigurno: Jobs se ne vraća. Pitanje je samo tko ili što dolazi na njegovo mjesto.

Uz koje vrijednosti VI vežete svoj brand? Vežete li ga možda za sebe ili neku osobu u vašoj tvrtki? Slobodno komentirajte ISPOD! U sljedećem nastavku govorit ćemo zašto je ova tehnika personalne asocijacije izuzetno dobar, ali i izuzetno zahtjevan način promoviranja vašeg branda i njegovih vrijednosti.

Ugodan radni tjedan i lijep pozdrav!

Jurica Dujmović
Brand manager

Oglasi
 

Oznake: , , , , , ,

2 odgovora na “Apple poslje Jobsa

  1. jabuka

    20 Listopad, 2012 at 9:35 am

    Na Macu radim od samog početka, jabuka mi je pojam za dobar dizajn i dobar comp. Možda sam živjela u nekom svom svijetu, za Jobsa sam čula tek kad su se počeli pojavljivati i-phonovi i i -padovi kod nas i nisam ga usko vezala uz apple ponudu. Tek kad je umro, kad se o njemo počelo pisati, saznala sam više o njemu kao osobi. Apple se najviše povezao s osobnošću Jobsa, njegovom smrću. Da je time dodata vrijednost brendu, neupitno je.
    Još će se dugo Apple pozivati na Jobsa. I još će dugo tržište opraštati pogreške Apple-u, baš zbog Jobsa.

     

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

 
%d bloggers like this: