RSS

Hype – što je to, kako i koliko?

30 kol.

Dragi čitatelji, dobar dan i ugodan vam tjedan želim! Danas govorimo o pompi, dizanju prašine iliti hypeu, kako bi to rekli ameri. O čemu se točno radi? Kao što svi mi znamo (ili bi trebali znati), plasiranju proizvoda na tržište treba prethoditi faza upoznavanja tržišta s proizvodom. Ova faza ima namjenu stvaranja pogodne i povoljne tržišne klime. U ovom članku razmotrit ćemo tri dinamike dizanja prašine, koje primjenjujemo, ovisno o vrsti proizvoda koji se plasira:

Blitzkrieg taktika:

Ovu taktiku primjenjujemo kod proizvoda čije plasiranje na tržište slijedi kroz nekoliko mjeseci do pola godine. U ovom kratkom roku, potrebno je stvoriti ili podići očekivanja ciljanog tržišta za naš proizvod. Ovo se postiže standardnim marketinškim metodama (koje same po sebi trebaju biti inovativne i ne-standardne). Cilj ove pompe jest da se publika ne samo zainteresira i zagrije, nego da u nestrpljenju iščekuje plasiranje proizvoda ili usluge. Simuliranje uporabe, recenzije pred plasiranje i druge metode “predokusa” su najbolja sredstva za ovu vrst dizanja prašine. Gledano grafički, krivulja ima visoku uzlaznu putanju, koja eskalira u trenutku plasiranja proizvoda ili usluge, koja je često medijski popraćena uz adekvatne prezentacije, proslave ili slično. Ako se kvalitetno izvede, uz adekvatan proizvod, ova strategija rezultira odličnim prodajnim rezultatima u prvim mjesecima po lansiranju proizvoda ili usluge, uz stagnaciju kroz narednih nekoliko mjeseci, budući da je svako dizanje prašine ili inflacija očekivanja popraćeno deflatornim “razočarenjem”, tj. uparivanjem previsokih očekivanja i pravih performansi proizvoda. U ovom stadiju treba biti posebno pažljiv: nakon što je proizvod plasiran, treba osigurati dobru komunikaciju s klijentelom, adekvatnu korisničku podršku i promptne odgovore na “dječje bolesti” tek plasiranog proizvoda/usluge.  Ako se blitzkrieg provede dobro, osvojit ćemo u relativno kratkom roku tržište i ostvariti dobre rezultate. Podsjetimo se da ova strategija iziskuje znatnija materijalna sredstva i nije za svačji džep. Ako nije adekvatno financirana i realizirana, uzrokuje podbacivanje prodaje, ruši image usluge/proizvoda i zapravo potkopava vaš uspjeh i dovodi do kontraefekta – “tresla se brda, rodio se miš”. Znači – pažljivo.

Step by step hype

Kao što mu ime kaže, korak po korak, tržište se priprema za nadolazeći proizvod. Ovu strategiju je mnogo teže kvalitetno implementirati, ali ako se dobro provede, rezultira boljim i većim učinkom od blitzkriega. Stvaranje pompe oko proizvoda ili usluge nije lagan posao i u slučaju ove strategije može doći do zamaranja tržišta, gubitka interesa ili što je najgore, do krađe ideje od konkurencije, koja vas može svojim blitzkriegom ne samo iznenaditi nego vam oduzeti tržište i zaraditi na vašoj taktici. Zato se ovakve metode primjenjuju najviše na ustaljenim tržištima, a najmanje na tržištima plavih oceana (googlati!), gdje je rizik od krađe ideje ili koncepta eksponencijalno veći. Dakle, ključna riječ je ovdje dinamika. Bez ulaženja dublje u ovu temu, naznačit ću najvažnije elemente:

-vaš marketing mora biti primamljiv, dovoljno jasan da privuče, a dovoljno mističan da tržište držite u uzbudljivom iščekivanju.

-vaš marketing mora biti tempiran na način da zadovolji potrebe koje stvara – stvorite li očekivanja koja ne možete ispuniti, to će se iznimno loše odraziti na vašu prodaju. Primjer bi bio organiziranje demonstracije usluge koju na kraju održite iza zatvorenih vrata za nekolicinu klijenata, bez ikakve naknadne medijske ekspozicije,  dok je obavijest bila da će demonstracija biti javna (naravno, i ovo se može iskoristiti kao dobar marketing).

-vaš marketing mora generirati glasine. To znači da se ostvare oni kanali koje želite (pozitivne glasine), dok se dovoljnim informiranjem tržišta isključe oni kanali koje ne želite.

U konačnici, nakon zasijavanja tržišta i pripremanja, pri lansiranju proizvoda ili usluge, očekujte relativno visoku prodaju koja opada postupno i proporcionalno s ostalim proizvodima i uslugama (iz skupine kojoj pripada vaš proizvod/usluga)  koje su trenutno na tržištu. Ova metoda je u konačnici jeftinija za implementaciju (nešto više sredstava, ali raspoređeno kroz dulji period), ali i dugotrajnija, budući da je njezin primjereni period primjene od 6 mjeseci do jedne godine prije plasiranja proizvoda.

Large scale hype

Fancy naziv za pompu epskih proporcija. O čemu se radi? Ovu izuzetno skupu i riskantnu strategiju primjenjuju “velike ribe” – tvrtke koje barataju s milionskim iznosima i koje svojim marketingom mogu usmjeravati javno mišljenje kroz period od nekoliko godina. Nema smisla razglabati to ovdje, ali ovakva pompa, ako je dobro osmišljena, rezultira dobrom domaćom i izvoznom kvotom, budući da marketing u današnjim uvjetima oglašavanja vrlo lako odjekuje i preko granica, a pogotovo ako su u njega injektirana znatna sredstva. I ova pompa ima svoje nedostatke, ali svakako i svoje prednosti.

Ako bi ste željeli više znati o ovim temama, ostavite komentar i rado ću vam odgovoriti!

S poštovanjem vaš,

Brand Manager

 

Oznake: , , , , , , , , , ,

3 odgovora na “Hype – što je to, kako i koliko?

  1. Bojan

    30 kolovoza, 2010 at 7:11 pm

    vrlo zanimljive teme,čitam…,trenutno vlada kriza i ima vrlo malo mjesta …kad kažem da ču jagode prodavat po 40.kn.skupo je,krenuo sam drugom metodom,naime na poslu susrečem bogate,siromašne…i kad ljudima objasnim da se konkretno jagode tretiraju raznim preparatima 40.puta..odmah im je primamljiva ponuda,uz to na 10.kg.jagoda dajem 1.kg..
    Meni je ovo poćetak uzgoja,uzgajam jagode u Gackoj dolini,voda sa izvora-ne tretiram -nema otrova-pesticida..ovo sve zahtjeva puno rada-fizičkog,nema konzervansa…itd.veliki su mi gubici,usljed kiše,cvatnje i sl.sve na uštb kvalitete.to znači da moram odmah nakon branja prodati.
    problem se javlja kad moram voziti u zg.a male količine…a problem nestaje kad kupac,osjeti razliku u kvaliteti,prirodnoj aromi.
    Nemam još reg.obrt.planiram otvorit OPG.e tu sam nešto čuo,čitao…a neznam sve o tome.

    Ja imam želju da stvorim svoj krug kupaca koji cjene prirodno-eko,bez pesticida,naravno uz povečanje proizvodnje.Ima tu još jedan problem…ne želim kupovat,plastenike,jer tad gubim kvalitetu,tako da sam prisiljen jagode brati,prodavati u sezoni jagoda kad je tržište puno.pitanje glasi OPG?da ili ne ili prodavat na sitno dok ne ojačam?Mjesta za širenje imam jako puno-zdravo zemljište-nezatrovano.

    Razmišljao sam i o certifikatu za eko proizvodnju..neznam kako doč do toga,jer i ljudi više tome ne vjeruju…Stoga sam došao na ideju da svojim kupcima koji to žele omogučim pristup jagodnjaku kad god to požele,i dozvolim da beru sami,i uživaju u čistoči proizvoda..ali ipak neki su daleko…Eto to su neka moja razmišljanja.

    Uvjeravam vas a i druge da su jagode jako zdravo voče,ali sam zaprepašten što se sve dodaje ,kroz navodnjavanje-prljava,zagađena voda,rastu uz cestu…pravo je čudo da ima tako malo alergija.

    Ja sam ovaj posao započeo isključivo zbog toga što želim svojoj obitelji bar nešto priuštiti zdravo

    Samo ovako nastavite sa svojim radom , poučno i zanimljivo vas je čitati.pozdrav:::bojan

    http://www.facebook.com/pages/JAGODA/127215067321691?ref=mf

     
    • Brand Manager

      30 kolovoza, 2010 at 8:26 pm

      Dragi Bojane, hvala na komentaru!

      Ajmo malo analizirati o čemu se ovdje radi: imate proizvod s kruto definiranim ciklusom proizvodnje, kojeg ne možete nuditi izvan vremenskih okvira u kojima nastaje, tako da ostaje podosta praznog hoda bez profita, a kad ga konačno možete ponuditi, isto čini konkurencija, po nižim cijenama, ali i kvaliteti.

      U vašem se pitanju zapravo krije i odgovor: kažete – kad kušaju jagode, problema nema. Degustacija je svakako nužan element vaše promocije. Ipak, budući da imate relativno niske prinose, nije praktično niti isplativo nuditi degustaciju u nekim većim količinama. Ipak; ja od degustacije ne bi odustajao. Svedite je na minimum, ali nek ipak bude prisutna, jer je sam proizvod u vašem slučaju najbolja reklama.

      Sljedeći korak je iskoristiti “prazni hod” (vrijeme između sezona u kojima jagode možete prodavati) za upoznavanje ljudi s vašim proizvodom. Budući da primarna konzumacija nije moguća (nema jagoda, nema degustacije), potrebno je senzibilizirati javnost na druge načine. Pretpostavljam da nemate sredstava za klasičan marketing, pa vam predlažem “gerilski” pristup. Drugim riječima, koristite sve moguće metoda na raspolaganju da na nenametljiv i zanimljiv način upoznate javnost s prednošću zdravih jagoda. Uzmite stručnu literaturu u ruke, konzultirajte prijatelje agronome i posjetite Agronomski fakultet, gdje dodjeljuju razne titule kojima možete etiketirati svoju proizvodnju. Sve ovo ne bi trebalo koštati (s iznimkom Agronomskog fakulteta). Ipak najbolju reklamu za vaše uvjete moći ćete, po mom mišljenju, ostvariti preko facebooka i sličnih društvenih grupa u kojima ste aktivni. Vidim da već imate grupu vezanu za jagode, tako da vam predlažem da ju doradite i obogatite svim zanimljivim sadržajima i učinite zanimljivom i pristupačnom posjetiteljima. Prikupite ljude u grupu i pokušajte s rezerviranjem berbe uz popuste. Na ovaj način ja npr. mogu kod vas rezervirati unaprijed određenu količinu jagoda s popustom, a vi imate garanciju na kupnju i koristite razdoblje između berbi za osiguranje prodaje. S time vaša facebook stranica ima ne samo izgled nego i funkciju. Nakon toga slijedi web stranica na koju ćete linkati sa facebooka, ali naravno – tek kad posao sa facebookom krene – nakon toga – branding.. ali ipak, u svemu ovome budite strpljivi.

      Odgovor na drugo pitanje je jednostavan: ako vam ovo nije glavni izvor prihoda, ne činite ga glavnim izvorom troškova. Kad skačemo u vodu, prvo provjerimo je li hladna, tako i vama predlažem da postupno povećavate ulaganja, a certifikate i ostale investicije u proizvodnju uparite sa vašim prihodima. Polako, dakle. O tome da li Obiteljsko Poljoprivredno Gospodarstvo ili ne, neću govoriti – ovisi o vama. Moj savjet je samo jedan: ne oslanjajte se previše na državne povlastice i olakšice, nego se posvetite svojoj djelatnosti na način i tempom koji možete pratiti. Tako ova fina djelatnost može prerasti iz zanimljivog i hvale vrijednog hobija u pravi posao koji se isplati, a ne u teret koji vas pritišće, jer ste očekivali neka sredstva koja država ima običaj “zaboraviti” isplaćivati. Dakle, što bi rekao narod: “u se, i u svoje kljuse”.

      Želim vam puno sreće s vašim jagodama i rado ću napraviti intervju s vama da vam pomognem u poslovanju, ako želite! Prije toga, predlažem da se pozabavite facebook profilom, tako da (kako nas današnji savjet uči) nakon “zagrijavanja” kupaca imamo nešto i za ponuditi.

      S poštovanjem,
      Jurica Dujmović, Brand manager

       

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

 
%d blogeri kao ovaj: